Gå til indhold Gå til navigationsmenu

En lille oversigt over forskellige olietyper og forkortelser


Hvad er viskositet?

Oliens flydeevne ved forskellige temperaturer kaldes viskositet og måles i centistoke. Viskositeten er aldrig konstant, alt afhængig af temperaturen. Jo højere temperatur, desto mere flydende bliver olien og omvendt.Forændring af viskositet modvirkes ved hjælp af moderne teknologier. De forskellige viskositetstal har ikke noget med oliens kvalitet at gøre.

Hvad er forskel på syntetisk olie og ikke syntetisk olie?

Først engang skal det siges, at alle typer motorolier fremstilles af råolie og hjælpestoffer, også kaldt additiver. Syntetisk olie gennemgår en mere avanceret fremstillingsproces og ikke ønskede stoffer filtreres.

Der skelnes mellem fuldsyntetisk motorolie og delsyntetisk motorolie. Forskellen på de to er, at delsyntetiske motorolier indeholder lavere andel af additiver.

Moderne biler kræver som regl altid syntetisk olie. Det skal dog siges, at også ældre biler vil have gavn af at bruge syntetisk olie for hurtigere smøring af motoren.

Kan man godt blande olier af forskellige mærker?

Det kan man som regl godt, men husk altid at følge olieproducentens anbefalelser for at undgå skader.

SAE-Systemet

Smøreolier inddeles efter viskositet.
Her et overblik over alle forskellige viskositetstal, hvor 0 er en tynd olie (minder om vand) og 250 er en tyk olie (minder om honning).

W = Winter (vinter)

Motorolier: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40, 50, 60

Gearolier: 75W, 80W, 85W, 90, 140, 250

API-systemet - amerikanske anbefalinger og specifikationer

APIs baserer på anbefalinger og krav som en olie skal opfylde.

API inddeles i to. SX og CX, hvor S står for benzin og C står for diesel.

Følgende klassificeringer er i brug: SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM

                                                                 CC, CD, CD-II, CE, CF, CF-2, CF-4, CG-F, CH-4, CI-4, CJ-4

Ud over det bruges der følgende totakts-klassifikationer:

API TA, API TB, API TC, API TCS, API TD, JASO FB, JASO FC, JASO FCS, ISO-L-EGD, NMMA TC-W3

ACEA - europæiske anbefalinger og specifikationer

ACEA A(1-5) til benzinmotorer

ACEA B(1-5) til dieselmotorer

ACEA C(1-5) til dieselmotorer med partikelfilter

ACEA A/B er efterhånden blevet slået sammen. De er egnet til både benzin- og dieselmotorer.

A1/B1 er velegnet til både benzin-og dieselmotorer, hvor en olie med lav friktion og lav viskositet påkræves (HTHS 2,6-3,5 mPa.s).
A2/B2 er velegnet til ældre motorer; den er dog ikke længere i brug.
A3/B3 er velegnet til både benzin- og dieselmotorer, hvor en olie med stabil viskositetsindeks og mulighed for forlænget olieskift påkræves.
A3/B4 er velegnet til både benzin- og direktindsprøjtnings-dieselmotorer under brug af olie med stabil viskositetsindeks.
A5/B5 er velegnet til både benzin- og dieselmotorer, hvor en olie med lav friktion og lav viskositetsindeks påkræves (HTHS 2,9-3,5 mPa.s).

I 2004 blev der indført de såkaldte Low-SAPS olier til benzin- og dieselkøretøjer med tre-vejs-katalysator eller dieselpartikelfilter. Low-SAPS har reduceret indhold af sulfataske, fosfor og svovl, hvilket forlænger partikelfiltrets levetid betydeligt.

C1: Skærestabil olie med meget lav friktion, lav viskositet og ekstra Low-SAPS, speciel udviklet til 3-vejs-katalysator og dieselpartikelfilter i benzin- og dieselmotorer. HTHS på minimum 2,9 mpa.s. Skåner efterbehandlingssystem og sparer brændstof.

C2: Skærestabil olie med meget lav friktion, lav viskositet og Low-SAPS, speciel udviklet til 3-vejs-katalysator og dieselpartikelfilter i benzin- og dieselmotorer. HTHS på minimum 2,9 mpa.s. Skåner efterbehandlingssystem og sparer brændstof.

C3: Skærestabil olie speciel udviklet til 3-vejs-katalysator og dieselpartikelfilter i benzin- og dieselmotorer. HTHS på minimum 3,5 mpa.s. Skåner efterbehandlingssystemet.

C4: Skærestabil olie speciel udviklet til 3-vejs-katalysator og dieselpartikelfilter i benzin- og dieselmotorer. HTHS på minimum 3,5 mpa.s. Skåner efterbehandlingssystemet.

Kan man begrænse olieforbrug ved brug af tykkere olie?

Det kan man sådan set godt. Problemet er, at motoren vil blive slidt mere ved koldstart. Det er fordi at oliens flydeevne er lav, sådan at den ikke kan beskytte motoren hurtig nok. Her er det bedst at anvende moderne, (del)syntetiske olier.

Kan jeg køre på olie ikke svarende til årstiden? 

Følg altid producentanvisningerne. På denne måde minimerer du skader. Nutildags multigrade-olier gør det muligt at anvende en olie hele året igennem, med få undtagelser.

Skal en totaktsmotor have speciel olie?

Ja. Totaktsmotorer kører på blandingsolie, dvs. at olien blandes og brændes sammen med brændstoffet. Derfor har totaktsolier et meget lavere flammepunkt, som sædvanligvis ligger under 100 grader. Konventionel motorolie har et flammepunkt på omkring 200 grader. 

Feedback